Saturday, September 19, 2015


Apabila mahu mempersembahkan konten, kita sudah kenal pasti konteks dan personanya. Kita sudah ada maklumat, fakta dan data untuk dimasukkan ke dalam konten. Dalam andaian kita, mungkin audien patut tahu maklumat maklumat berkaitan hal itu. Adakah kita boleh tambah maklumat berkaitan itu? Jika boleh, berapa banyak yang perlu ditambah?
Suatu hari seorang sahabat Nabi Muhammad (baca selawat) bertanya kepada baginda, "Adakah air laut itu suci?" Nabi Muhammad menjawab, "Airnya suci dan bangkainya juga halal." - Sahih Muslim
Jawapan Nabi Muhammad "...bangkainya juga halal," adalah maklumat tambahan yang tidak ditanya oleh sahabat itu.
Berdasarkan Content Marketing Nabi Muhammad, kita boleh menambah maklumat berkaitan konteks audien tetapi tidak boleh terlalu banyak. Sedikit sahaja.
Apakah kelebihan memberi maklumat tambahan?
Memandangkan audien itu berada dalam konteks tersebut, maka maklumat tanbahan itu mungkin akan membuatkan kita dilihat oleh audien sebagai orang yang memahami kehendak mereka. Ini akan menambah persona pada konten kita.
Apakah kelebihan memberi maklumat tambahan yang tidak terlalu banyak?
Seandainya kita menambah maklumat yang berkaitan terlalu banyak, audien seperti melihat kita sebagai orang yang tidak memahami kehendak mereka yang sebenar dan mungkin meraba-raba untuk mendapatkan perhatian mereka. Maklumat tambahan yang berlebihan hanya akan membosankan audien yang mungkin kurang berminat pada konten tersebut.
Apabila kita tambah maklumat dengan kadar yang sedikit, bagaimana seandainya audien ingin tahu lagi?
Apabila audien ingin tahu lagi. Berikan jawapan dengan format yang sama juga, beri jawapan dan tambah satu maklumat yang berkaitan. Ya, satu sahaja. Begitulah seterusnya. Proses ini akan memenuhi proses 'engage' dan salah satu skop dalam 'providing utiliti'.
Bersambung...

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Followers

Popular Post

Powered by Blogger.

- Copyright © Content Marketing Gaya Nabi Muhammad -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -