Sunday, August 23, 2015


Apabila kita mula mempersembahkan konten pada channel yang betul, kita dapat mengumpulkan audien dalam segmen atau persona tertentu.

Apabila audien konten Nabi Muhammad mula bertambah setiap hari. Baginda tidak dudul tercongok sahaja di rumah untuk menunggu orang datang bertanyakan soalan. Nabi Muhammad turun padang bertemu para sahabat untuk menyampaikan maklumat dan ajaran Islam.

Konten Nabi Muhammad sudah dapat menangkap persona-persona audien. Mereka mula 'engage' kepada Nabi dan konten.

Berdasarkan Content Marketing Nabi Muhammad, ia tidak terhenti kepada konten semata-mata. Audien mesti diikat melalui cara komunikasi secara peribadi. Antara ikon yang melakukan cara ini adalah Robin Sharma dan lain-lain. Beliau kerap menghantar emel bertanya dan berkongsi tips-tips motivasi supaya kita kekal 'engage'.

Kaedah Content Marketing Nabi Muhammad juga, respon sebarang pertanyaan dan masalah, mesti dilakukan dengan seberapa segera. Respon pantas memberi impak positif dalam diri audien. Mereka rasa dihargai, rasa terhutang budi.

Saya pernah berurusan dengan Institut Pasca Siswazah di Universiti Malaya melalui emel. Saya telah menghantar emel kepada emel bahagian pendaftaran di waktu malam dengan bertujuan supaya emel saya itu dibaca awal pagi esok. Tiba-tiba emel saya terus dibalas serta merta, rupanya pihak institut itu menggunakan sistem membalas emel secara automatik memandangkan masalah yang dihadapi siswazah adalah perkara yang sama. Di dalam emel itu disertakan manual berkaitan masalah saya itu. Dengan membaca manual itu, masalah saya dapat diselesaikan.

Keesokan harinya, saya menerima emel daripada pegawai yang bertugas bagi menjawab persoalan itu. Saya membalas emel itu sebagai tanda terima kasih. Rasa dihargai dan rasa terhutang budi.
Melalui Facebook pula kita dapat aplikasi kaedah ini. Kita like komen, balas komen, jawab pm dan sebagainya.

Tambahan pula, apabila kita membalas komen, like komen audien dan berkomunikasi secara peribadi, robot FB akan mengenal pasti bahawa individu  tersebut suka dengan kita. Suka itu adalah relatif. Mungkin suka kepada konten kita, suka pada kita sendiri, atau persembahan konten, ataupun persona yang tercipta daripada konten itu dan sebagainya.

Content Marketing Nabi Muhammad bukan sekadar 'khidmat pelanggan', ia lebih dari itu.
Bersambung...

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Followers

Popular Post

Powered by Blogger.

- Copyright © Content Marketing Gaya Nabi Muhammad -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -