Friday, August 21, 2015



Konten Nabi Muhammad (baca selawat) merangkumi ayat Al-Quran dan hadith yang merangkumi ucapan, tingkah laku dan ciri-ciri fizikal baginda.
Bagaimana Nabi Muhammad mengalirkan konten melalui channel yang betul supaya dapat memenuhi persona para sahabat?
Pada peringkat permulaan di Mekah , Nabi Muhammad hanya menggunakan rumah al-Arqam bin Abi al-Arqam sebagai tempat berkumpul dan menyampaikan ajaran Islam. Dalam erti kata lain, di situlah Nabi mempersembahkan konten kepada audien. Nabi Muhammad tidak disuruh membina masjid atau markas sendiri.
Melalui penyampaian dan persembahan konten, Nabi Muhammad mula membina dan mencipta persona-persona baru yang mungkin tidak pernah wujud dalam masyarakat Arab. Mereka mula berfikir tentang kehidupan selepas mati, mula memikirkan perihal syurga dan neraka, mula berfikir bagaimana untuk berubah menjadi bertambah baik.
Kita boleh andaikan bahawa sebelum Nabi Muhammad melorongkan konten melalui channel yang betul, Nabi Muhammad membina persona-persona lain supaya ia akan mewujudkan kelompok audien yang berkongsi persona sesama mereka. Audien akan bercakap-cakap sesama mereka berkaitan persona itu.
Apabila Nabi Muhammad berhijrah ke Madinah. Konten sudah bertambah banyak, ayat Al-Quran ditulis dan dibaca oleh ramai orang, tingkah laku dan kata-kata Nabi menjadi buah mulut orang. Di sana sini orang bercerita tentang Nabi dan ajarannya. Ada yang bercakap tentang peribadi baginda, ada yang bercakap tentang nikmat syurga, ada yang bercakap tentang cara-cara menjadi baik dan sebagainya.
Bermula dari situ, kita dapat lihat Nabi Muhammad mula 'membuka channel'. Baginda membina masjid apabila sampai di Madinah. Apabila ramai berkumpul di masjid, solat bersama, mendengar ajaran Nabi, menyelesaikan aduan dan sebagainya. Semuanya melibatkan pelbagai channel. Tambahan pula Nabi Muhammad mula membuka pasar untuk orang Islam berniaga, baginda mula melawa kebun-kebun, menziarahi rumah para sahabat, menegur orang di sepanjang laluan dan sebagainya. Semua itu adalah 'channel' Nabi Muhammad menyampai dan mempersembahkan konten.
Tubuh badan dan fizikal Nabi Muhammad sendiri adalah konten. Ia mewujudkan persona khusus terhadap para sahabat. Jadi, semua perkara melibatkan Nabi Muhammad adalah konten.
Ringkasnya, taktikal persona dan channel ini adalah :
1. Kenal pasti persona yang sedia ada melalui survey, temuramah dan sebagainya.
2. Bina konten yang memenuhi persona itu.
3. Wujudkan persona baru melalui channel sedia ada pada konten yang sama.
4. Apabila persona baru mula mendapat perhatian kelompok audien.
5. Bawa audien yang mempunyai persona itu melalui channel yang betul supaya konten dapat memberi impak yang maksimum.
Kuncinya, persona baru dapat diwujudkan melalui persona sedia ada. Boom!
Bagaimana Nabi Muhammad menggunakan 'video' untuk mempersembahkan konten?
Bersambung...

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Followers

Popular Post

Powered by Blogger.

- Copyright © Content Marketing Gaya Nabi Muhammad -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -