Saturday, August 22, 2015


Perbincangan kita tentang konten Nabi Muhammad adalah tentang video. Sudah terang lagi bersuluh, konten Nabi Muhammad banyak 'dirakam' dalam bentuk 'video'. Bagaimana ini boleh berlaku?
Secara mudahnya begini. Cuba tuan puan buka satu buku hadith terkenal iaitu Sahih al-Bukhari. Cuba tuan puan baca hadith pertama. Hadith itu berkaitan niat. Adakah tuan puan terbayangkan apa-apa visual? Tidak begitu jelas visualnya, bukan?

Kemudian lihat hadith seterusnya, hadith tentang soalan salah seorang sahabat Nabi yang bertanya tentang situasi ketika wahyu turun. Pada jawapan Nabi Muhammad itu, kita ada terbayang-bayang tentang apa diberitahu oleh baginda. Ia mungkin ibarat rakaman Q&A yang biasa kita lihat. Namun otak kita sudah membikin beberapa 'foto' tentang situasi yang Nabi ceritakan itu.

Baca hadith seterusnya, hadith itu mengisahkan tentang kisah Nabi Muhammad menerima wahyu di Gua Hira'. Daripada 'rakaman' peristiwa itu, kita merasakan seperti menonton 'video' kisah itu. Tambahan pula kisah itu mempunyai babak yang dramatik dan happy ending.

Visual yang wujud diminda kita itu adalah videonya. Walaupun ia adalah interpretasi pancaindera kita, tetapi ia menggambarkan bahawa video merupakan satu bentuk persembahan konten yang paling berkesan menyentuh hati dan mendidik manusia. Ia membuatkan orang yang melihatnya 'engage' atau terikat pada hati.

Bukankah majoriti manusia lebih suka menonton daripada membaca, setuju?
Bersambung...

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Followers

Popular Post

Powered by Blogger.

- Copyright © Content Marketing Gaya Nabi Muhammad -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -