Friday, August 21, 2015



Apabila konten Nabi Muhammad (baca selawat) mula bertambah, sehinggalah ia berkembang selepas baginda hijrah ke Madinah.
Ia mewujudkan persona tertentu yang unik. Di zaman jahiliah, kaum Arab hanya mengiktiraf nilai artistik dan ke'sentap'an konten sama ada ia berbaur ghairah, sedih, marah atau manifestasi alam. Persona ini membatu dalam diri mereka.
Apabila datang konten Nabi Muhammad, mereka mula mempunyai persona tersendiri terhadap konten yang dibawa oleh Nabi Muhammad. Nilai artistik yang maksimum, informasi baru yang mengandungi pengajaran, harapan, penyelesaian masalah, rahmat dan perspektif baru. Konten Nabi Muhammad telah membuka lembaran baru mereka untuk mula berfikir dan menentukan masa depan.
Adakah konten Nabi Muhammad terlalu ideal untuk ditiru?
Apabila kita dapat menentukan persona segmen audien, kita akan dapat membawa audien 'tenggelam' di dalam konten apabila konten kita memenuhi persona mereka.
Bagaimana kita dapat menenggelamkan audien ke dalam konten kita melalui persona?
Caranya melalui channel yang tepat. Channel itu merujuk kepada medium paparan konten kita. Contohnya media sosial seperti Facebook, Instagram, Twitter, Wechat, Whatsapps, Telegram dan sebagainya. Atau medium lain seperti laman web, blog, ebook, emel, forum, e-majalah, video online, panggilan telefon dan pelbagai lagi.
Setiap channel itu sesuai untuk persona tertentu sama ada satu persona atau lebih.
Bagaimana pula channel konten Nabi Muhammad menghubungkan persona audien?
Bersambung...

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Followers

Popular Post

Powered by Blogger.

- Copyright © Content Marketing Gaya Nabi Muhammad -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -