Friday, August 21, 2015



Sewaktu Nabi Muhammad (baca selawat) berada di Mekah, kebanyakan maklumat yang kita terima berbentuk cerita dan kisah baginda berdakwah. Jarang sekali terdapat ucapan Nabi Muhammad yang dirakamkan sewaktu berdakwah di Mekah. Berbanding selepas Nabi berhijrah ke Madinah, rekod dan riwayat ucapan baginda dirakam dan diberitahu dari generasi ke generasi sehingga kekal hingga sekarang.
Di Mekah, konten utama Nabi Muhammad ialah ayat Al-Quran. Apakah ciri-ciri konten ayat Al-Quran yang menepati Content Marketing yang ideal?
Ciri utama ayat Al-Quran adalah ia menepati 'persona' penduduk Arab ketika itu. Apakah itu persona? Dalam Content Marketing, persona ialah ciri-ciri audien, pelanggan atau segmen pelanggan tertentu. Sebagai orang perseorangan, kita mempunyai minat dan kecenderungan tertentu. Minat dan kecenderungan itulah dikatakan 'persona'.
Walaupun setiap orang mempunyai persona yang berbeza, konten ayat Al-Quran ketika itu menepati persona orang Arab ketika itu.
Apakah kecenderungan orang Arab ketika itu? Antaranya, mereka memandang tinggi terhadap syair dan madah yang mempunyai nilai sastera yang tinggi. Di zaman jahiliah, setiap kali musim haji, para penyair dan sasterawan akan berkumpul dan mula menyampaikan puisi dan syair mereka.
'Otai' sasterawan akan memilih syair-syair yang bermutu tinggi dan digantung di Kaabah. Syair-syair ini digelar Mu'allaqat as-Sab' iaitu 'tujuh syair yang digantung'.
Apabila Nabi Muhammad diutus menjadi Rasul. Penduduk Mekah khususnya menerima konten bentuk baru. Ia memenuhi persona sedia ada ke tahap lebih tinggi dan menambah persona yang baru iaitu iaitu informasi. Bukan sahaja informasi, ia adalah informasi baru.
Bayangkan bagaimana orang Arab Mekah yang memandang tinggi nilai sasteranya membaca bait-bait ayat Surah Yusuf.
Kebaboom! Informasi baru, nilai puitis yang tinggi ditambah lagi cerita. Cerita pula disusun dengan plot yang indah. Bahkan pula para pengkaji fonetik mendapati ayat-ayat di dalam Surah Yusuf mengandungi susunan bunyi yang indah apabila dialuni. Boom! (rujuk Surah Yusuf ayat 1-3)
Konten Nabi Muhammad mengikut rapat konteks yang wujud ketika itu. Konten tidak mengambil kira konteks ibarat burger tanpa roti, ibarat pizza tanpa keju.
Berdasarkan Konten Nabi Muhammad, apabila mencapai satu tahap tertentu, konten pula yang mencipta konteks dan persona.
Konten mencipta konteks dan persona? 
Bersambung...

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Followers

Popular Post

Powered by Blogger.

- Copyright © Content Marketing Gaya Nabi Muhammad -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -